צילום ע"י צלם מקצועי או צילום ע"י התלמידים?

אורי שיף צלם מקצועי עם שנות נסיון רבות מצלם ומפיק ספרי מחזור עם ציוד צילום חדיש ואיכותי. מניסיוני אני יודע כיצד לצלם את התמונות נכון כך שיתאימו לספר מחזור. כל תמונה עוברת בדיקה, תיקון וכיול צבע  כך שהתמונות יתאימו להדפסה באיכות גבוהה.' לכן כאשר מדפיסים את התמונות בספר מחזור, לאיכות התמונה יש חשיבות רבה כל חוסר חדות או איכות בינונית נראים בברור לאחר הדפסת ספרי המחזור והתוצאה לעיתים מאכזבת (איזה באסה).

 

ספר מחזור צילום עצמי:

רוב המצלמות הביתיות אינם מקצועיות, איכות התמונות ברוב הצילומים ירודה והתמונות אינם מצולמות נכון, אך ניתן להצטלם בכל מקום ובכל שעה. לרעיונות לצילום תמונות לספרי מחזור ניתן ללחוץ על הקישור.

 

התמונות נראות היטב במסך המחשב, אך מדוע בספרי המחזור הן נראות באיכות פחות טובה?

מסך המחשב מציג היטב תמונות בעלות משקל קטן וברזולוציה נמוכה (בין 76-96 DPI) שאינן מספיקות להדפסת ספר מחזור. לדפוס, התמונות חייבות להיות במשקל גדול ככל האפשר (כ-4000KB  וברזלוציה של 300DPI).

מסך מחשב ביתי לרוב אינו מכויל לעבודות דפוס, לכן יתכן שינוי בין הצבעים ובהירות התמונה בספר מחזור מודפס לבין מסך המחשב. אני משתמש במסך מחשב מקצועי ומכויל ע"י מכשיר כיול יעודי למסכי מחשב לפי תקן צבע בינלאומי בשם ICC PROFILE.

 

אם החלטתם להצטלם באופן עצמאי לספר מחזור חשוב להקפיד על מספר כללים.

 

גיבוי תמונות, חשוב תמיד לכל עבודה במחשב!

השקעתם בצילום תמונות לספר המחזור שעות רבות והתמונות אבדו, לא חבל?

תמונות שאבדו מכל סיבה שהיא כמו הארד דיסק שקרס לא ניתנות לשחזור לכן חשוב מאוד לגבות את כל התמונות המקוריות במחשב אחר או בדיסק און קי.

 

הורדת תמונות מפייסבוק או וואטסאפ.

תמונות שהעלתם לפייסבוק או וואטסאפ לא ניתן לעשות בהן שימוש לספר מחזור. כאשר מעלים תמונה לרשת חברתית התמונה עוברת שינוי אוטמטי ומשקל התמונה קטן משמעותית על מנת שיתאים לתצוגה באינטרנט. משקל תמונה אפשר להקטין אך לא להגדיל  one way ticket.

 

צילום בטלפון סלולרי או מצלמה דיגיטלית?

עדיף לצלם תמונות לספר מחזור במצלמה דיגיטלית ולא בטלפון סלולרי, יצרני הסלולר מפרסמים את המגה פיקסל אך ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על איכות התמונות.

במצלמה דיגיטלית העדשה היא איכותית יותר וגודל ) CCDהחישן) שלוכד את התמונה גדול יותר כך שהתמונה היא איכותית יותר. ישנם יתרונות נוספים למצלמה  כמו מבזק טוב יותר ועוד גורמים טכניים נוספים.

 

 איזה גודל קובץ לבחור לצילום תמונות לספר? גודל הקובץ כן קובע!

משקל קובץ גדול יותר – טוב יותר. קבצים בעלי משקל קטן ב-KB נראים היטב במסך המחשב אך כאשר הם יודפסו בספר המחזור התוצאה תהיה מאכזבת.

בכל מצלמה יש תפריט שבו שניתן לקבוע את משקל/גודל הקובץ ולכן חשוב לבחור בקובץ הגדול ביותר. לאחר הורדת התמונה למחשב ניתן לראות את משקל הקובץ (לחצן ימין בעכבר, לבחור במאפיינים).  משקל קובץ לעמוד A4 הוא כ-4000KB, 300DPI..

 

כיצד נצלם תמונות חדות יותר לספר מחזור?

חוסר חדות או תמונות מטושטשות נראות בברור לאחר הדפסת ספר מחזור. על מנת לצלם תמונות חדות לספר מחזור יש לשמור על יציבות הצלם וכמובן המצולם, לא לזוז וללחוץ על כפתור המצלמה בעדינות. לצלם כל תמונה מספר פעמים, להוריד את התמונות למחשב ולבחור בתמונות החדות.

 

צילום לאורך או לרוחב?

גודל העמוד בספר מחזור הוא כ  A4לכן צילום תמונות לאורך ימלאו את כל העמוד אך יש לצלם את התמונה כך שיישאר מספיק מקום להוספת הכתיבה לכל תלמיד, עדיף לצלם רחוק יותר ובעריכת ספר מחזור ניתן לחתוך הרקע מיותר.

 

כמה תלמידים בעמוד?

לכל אחד ואחת יש חברים שאיתם תרצו להצטלם לספר המחזור אך מספר המצולמים הנכון הוא ארבע תלמידים לתמונה, בחמישה ושישה מצולמים, העמוד יראה צפוף המצולמים יראו רחוקים יותר וקטנים יותר. בשלב עיצוב ספר המחזור ניתן לבקש להציב שתי קבוצות של חברים אחת מימין והשנייה משמאל, כך תיראו ביחד כאשר ספר מחזור במצב פתוח. כמובן שיש לשאול את מרכז/ת השכבה כמה עמודים הוקצו לכל כיתה בספר מחזור ובהתאם לכך לקבוע את מספר המצולמים בכל תמונה. .

 

צילום בשמש או בצל?

חשוב לצלם תמונה לספר מחזור במקום מואר היטב באור אחיד. הצילום בשמש יראה בצבעים טובים יותר מאשר בצל אך אור השמש בוהק ומסנוור, לכן חלק מעיני המצולמים תיראנה סגורות. בשמש לעתים יראה צל, כאשר מצלמים הצל נראה תקין אך בתמונה שתודפס בספר מחזור הצל יראה שחור יותר ועם פחות פרטים.

כדאי לצלם תמונות לספר מחזור במקום מואר היטב ולא בשמש יש לשים לב שאור השמש אינו מאיר חלק מהפנים או הגוף, התוצאה היא מאין כתם לבן על פני המצולם, תזוזה קלה של המצולם תפטור לרוב את הבעיה. ניתן להפעיל במספר תמונות את מבזק המצלמה לניסיון ולבחור את התמונה הטובה יותר.

 

תיקון תמונות בהירות וצבע, לא מומלץ!

במקרה והתמונה בהירה מאוד או כהה מאוד כדאי לבחור בתמונה אחרת או לצלם פעם נוספת. תיקון תמונות ספר מחזור מיועד לצלמים ובעלי ידע בתוכנת פוטושופ. אל תנסו לתקן תמונות אתם עלולים לקלקל את התמונה. בכל מקרה תמיד כדאי לשמור את כל התמונות המקוריות בתיקיה נפרדת לפני התיקון.

בהצלחה!

 

טיפים ורעיונות לצילום תמונות לספר מחזור

עמוד הבית

 

הצהרת נגישות
נגישות

מעוניינים בספרי מחזור?

השיארו פרטים ונחזור אליכם בהקדם